Zastanawiasz się w co by tu zainwestować w tym trudnym, także dla rynku nieruchomości, czasie..?
Spadków cen lokali mieszkalnych, tak oczekiwanych w kryzysie przez inwestorów, jeszcze nie widać. Najem krótkoterminowy odradza się po nagłym jego wygaszeniu, powoli i w bólach. Najem długoterminowy z uwagi obniżkę cen najmu i niepewną sytuację materialną najemców, również jest ryzykowny.
Może by więc tak zainwestować w grunty? One jak to mówią „jeść nie wołają”.
Zdecydowanie ciekawą strategią inwestycyjną jest zakup większego gruntu, jego podział na mniejsze działki i sprzedaż ich z zyskiem. Działki w ten sposób wydzielone możemy sprzedać każdą osobno, czy też np. deweloperowi całą nieruchomość z wydzielonymi działkami.
Wydaje Ci się to zbyt skomplikowane, w dzisiejszym artykule wyjaśnię jak w 7 krokach dokonać podziału nieruchomości.
Zaznaczę tylko, że poniższa procedura co do zasady NIE DOTYCZY tych nieruchomości, które są przeznaczone w planach miejscowych na cele rolne i leśne, a w przypadku braku planu, są wykorzystywane na cele rolne i leśne. To zdecydowanie materiał na odrębny wpis.
1.
Przygotowanie wniosku
Wniosek o podział nieruchomości, a precyzyjniej rzecz ujmując, wniosek o zaopiniowanie wstępnego projektu podziału nieruchomości, może złożyć osoba, która ma w tym interes prawny. Najczęściej będzie to po prostu właściciel nieruchomości lub jej użytkownik wieczysty.
Do wniosku musisz dołączyć następujące dokumenty:
- dokumenty potwierdzające tytuł prawny do nieruchomości -najczęściej będzie to odpis z księgi wieczystej,
- oświadczenie dotyczące aktualności wpisów w księdze wieczystej ze wskazaniem numeru księgi wieczystej (nie zawsze wymagane),
- wypis z katastru nieruchomości,
- mapa katastralna
- decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu (w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego),
- wstępny projekt podziału sporządzony na kopii mapy zasadniczej, a w przypadku jej braku – na kopii mapy katastralnej).
Wstępny projekt podziału nie musi być przygotowany przez uprawnionego geodetę, może go wykonać sam wnioskodawca.
Pamiętaj, że projektowane do wydzielenia działki gruntu muszą mieć dostęp do drogi publicznej.
2.
Złożenie wniosku
Wniosek skieruj do wójta, burmistrza albo prezydenta miasta, właściwego dla miejsca położenia nieruchomości.
Wniosek możesz:
- złożyć osobiście w urzędzie,
- wysłać za pośrednictwem poczty,
- przesłać drogą mailową z podpisem elektronicznym.
3.
Formalna weryfikacja wniosku
Organ dokonuje weryfikacji formalnej Twojego wniosku m.in. ocenia, czy został on złożony zgodnie z właściwością miejscową.
W przypadku występowania we wniosku braków formalnych, organ wezwie Cię do ich usunięcia w terminie co najmniej 7 dni, wraz z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.
4.
Zaopiniowanie wstępnego projektu podziału
Właściwy organ wydaje postanowienie opiniujące złożony przez Ciebie projekt wstępnego podziału nieruchomości.
W akcie tym stwierdza czy zaproponowany sposób podziału nieruchomości jest zgodny z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. W przypadku braku mpzp weryfikuje zgodność proponowanego podziału z warunkami określonymi w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
Na wydane postanowienie, przysługuje Ci zażalenie. Zażalenie składasz za pośrednictwem organu, który wydał postanowienie, w terminie 7 dni od dnia doręczenia Ci postanowienia, a rozpatruje je Samorządowe Kolegium Odwoławcze.
W sytuacji, gdy Twój wstępny projekt podziału zostanie negatywnie zaopiniowany, możesz go też zmienić i złożyć ponownie.
5.
Przygotowanie dokumentów przez geodetę
Jeżeli otrzymasz pozytywnie zaopiniowany wstępny projekt podziału, musisz znaleźć geodetę, który przygotuje dla Ciebie dokumentację niezbędną do uzyskania zatwierdzenia podziału.
Geodeta przed przystąpieniem do prac powinien zgłosić staroście rozpoczęcie prac geodezyjnych związanych z podziałem nieruchomości.
Dalsze czynności geodety to:
- przyjęcie granic nieruchomości podlegającej podziałowi,
- przygotowanie operatu podziału nieruchomości,
- złożenie operatu podziału nieruchomości do właściwego ze względu na lokalizację dzielonej nieruchomości powiatowego ośrodka dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej, w celu kontroli i przyjęcia do zasobu geodezyjnego i kartograficznego.
6.
Złożenie operatu podziału nieruchomości w celu uzyskania decyzji zatwierdzającej podział
Po otrzymaniu od geodety operatu podziału nieruchomości, przyjętego przez ośrodek dokumentacji geodezyjno-kartograficznej do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, składasz go do wójta, burmistrza albo prezydenta miasta, właściwego ze względu na lokalizację nieruchomości objętej wnioskiem o podział nieruchomości.
Nie wszędzie jest to wymagane, ale wskazane jest złożenie jednocześnie formalnego wniosku o zatwierdzenie podziału nieruchomości
7.
Wydanie decyzji
Jeżeli Twój wniosek oraz załączniki spełniają wszystkie wymagania wynikające z przepisów prawa, to wójt, burmistrz albo prezydent miasta wyda decyzję zatwierdzającą podział.
Natomiast w sytuacji, gdy wniosek Twój nie spełni wymagań wynikających z przepisów prawa, to organ właściwy wyda decyzję o odmowie zatwierdzenia podziału nieruchomości. Od tej decyzji możesz się odwołać do właściwego Samorządowego Kolegium Odwoławczego, za pośrednictwem organu, który wydał decyzję, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
Ostateczna decyzja zatwierdzająca podział nieruchomości stanowi podstawę do:
- wyznaczenia przez geodetę i utrwalenia na gruncie nowych punktów granicznych znakami granicznymi,
- dokonania wpisów w księdze wieczystej oraz katastrze nieruchomości,
Przede wszystkim jednak podział dużej nieruchomości na mniejsze działki, zwiększa jej wartość i daje Ci możliwość sprzedaży tej nieruchomości w całości, lub poszczególnych działek, po zdecydowanie wyższej cenie.
Pamiętaj! Przed złożeniem wniosku o podział nieruchomości warto uzyskać, w odpowiednim urzędzie gminy (lub urzędzie miasta), szczegółowe informacje dotyczące wniosku i załączników, które należy złożyć, gdyż te wymagania mogą się delikatnie różnić w zależności od urzędu. Takie działania prewencyjne pozwolą Ci uniknąć niepotrzebnego uzupełniania braków formalnych.
Ciekawy artykuł, ale byłbym wdzięczny za uzupełnienie go informacją wynikającą z poniższych pytań: 1. Jakie elementy/zapisy MPZP są istotne przy opracowaniu wstępnego podziału nieruchomości? Szczególnie interesuje mnie podział nieruchomości niezabudowanej. 2. Czy w przypadku zaplanowanej drogi publicznej w obrębie działki podlegającej podziałowi należy ją też wydzielić, jeśli nie ma takiego zapisu w MPZP. Są tylko linie rozgraniczające (czy takie linie są „nakazem” do wydzielenia części działki pod drogę publiczną) 3. Czy wydzielenie działki pod drogę publiczną jest konieczne, jeśli z nieruchomości niezabudowanej, której częścią w MPZP jest planowana droga publiczna, chciałbym wydzielić tylko dwie działki zgodnie z MPZP pod warunkiem, że pozostała część nieruchomości pomniejszona o powierzchnię przewidzianą pod drogę publiczną będzie spełniać wymagania MPZP. 4 Proszę ewentualnie wskazać odpowiednie artykuły ustawy o gospodarowaniu nieruchomością bądź inną podstawę prawną związaną z ww. zagadnieniami.