Mieszkasz i pracujesz za granicą, chcesz kupić lub sprzedać nieruchomość w Polsce? Powiem Ci jak to zrobić bez ruszania się z miejsca.
1. Ustanowienie pełnomocnictwa do zakupu/sprzedaży nieruchomości w Polsce
W pierwszej kolejności musisz wybrać osobę, która zostanie pełnomocnikiem występującym w Twoim imieniu w Polsce, może to być np. agent nieruchomości do którego masz zaufanie.
Następnie w celu sporządzenia pełnomocnictwa, upoważniającego do zawarcia umowy sprzedaży w Twoim imieniu nieruchomości w Polsce, musisz udać się do notariusza w państwie, w którym mieszkasz.
Notariusz winien sporządzić pełnomocnictwo w formie aktu notarialnego. Prawo polskie przewiduje, że pełnomocnictwo musi posiadać taką samą formę, jak czynność, która za jego pomocą będzie realizowana, czyli pełnomocnictwo do zakupu lub sprzedaży nieruchomości musi tak samo jak sama umowa sprzedaży mieć formę aktu notarialnego.
W przypadku, gdy w danym kraju nie ma formy aktu notarialnego, wtedy pełnomocnictwo należy sporządzić w takiej formie, jaka będzie zgodna z prawem obowiązującym na terenie państwa, w którym będzie ono udzielane.
W treści pełnomocnictwa, należy szczegółowo opisać zakres czynności pełnomocnika, poprzez oznaczenie nieruchomości, jej położenia, ceny nabycia nieruchomości, sposobu płatności.
2. Poświadczenia pełnomocnictwa
Kiedy masz już sporządzone pełnomocnictwo, należy dokonać jego poświadczenia.
Proces ten może przebiegać dwutorowo, w zależności od tego, czy państwo w którym obecnie mieszkasz przystąpiło do konwencji haskiej z dnia 5 października 1961 r., czy też nie.
Powyższa konwencja ma zastosowanie do dokumentów urzędowych, które zostały sporządzone na terytorium jednego z Umawiających się Państw i które mają być przedłożone na terytorium innego Umawiającego się Państwa.
W przypadku, gdy kraj Twojego zamieszkania:
- jest stroną ww. konwencji haskiej, poświadczenie polegać będzie na uzyskaniu tzw. „klauzuli apostille”.
- nie jest stroną ww. konwencji haskiej, poświadczenie polegać będzie na legalizacji dokumentu.
Aktualny wykaz państw, będących stronami Konwencji haskiej z 1961 r. jest dostępny na stronie internetowej.
Konwencja ww. ma zastosowanie do dokumentów urzędowych, które zostały sporządzone na terytorium jednego z Umawiających się Państw i które mają być przedłożone na terytorium innego Umawiającego się Państwa.
Nadanie klauzuli apostille
Apostille to poświadczenie, że dany dokument pochodzi z właściwego urzędu tzn. jest autentyczny. Dzięki temu można posługiwać się nim w innym kraju np. w Polsce.
Dla uzyskania klauzuli apostille musisz złożyć wniosek do właściwego urzędu, przedkładając jednocześnie oryginał dokumentu, na który ma być nadana klauzula.
Najczęściej to Mininsterstwo Spraw Zagraniczych nadaje klauzulę aposille, jednak najlepiej i najszybciej ustalisz właściwy urząd po prostu u notariusza, który będzie pełnomocnictwo sporządzał.
Legalizacja dokumentu
W sytuacji, gdy państwo w którym mieszkasz, nie jest stroną konwencji haskiej z dnia 5 października 1961 rok – nie jest wystarczające uzyskanie „klauzuli apostille”, a niezbędna jest właśnie ww. legalizacja dokumentu.
Legalizacji dokonuje się dwustopniowo. W pierwszej kolejności dokument legalizuje MSZ lub wyznaczonym organie miejscowym
Następnie w polskim konsulacie, lub gdy go nie ma to w samej ambasadzie, uzyskasz dodatkową legalizację tj. klauzulę o zgodności niniejszego dokumentu z prawem miejsca jego wystawienia.
Konsul potwierdzi autentyczność podpisu i pieczęci urzędnika zagranicznego. Dzięki temu będziesz mógł posłużyć się zagranicznym dokumentem urzędowym w Polsce.
3. Tłumaczenie dokumentu na język polski
Kiedy uzyskasz już odpowiednio klauzulę apostille czy też przejdziesz przez proces legalizacji dokumentu, należy dokonać jego tłumaczenia na język polski przez tłumacza przysięgłego.
Tym już może się zająć na miejscu w Polsce Twój pełnomocnik.
4. Zawarcie umowy przez pełnomocnika
Z tymi dokumentami urzędowymi może stawić się pełnomocnik już w kancelarii notarialnej w Polsce celem sporządzenia aktu notarialnego i zakupić/sprzedać w Twoim imieniu nieruchomość.
Schemat działania:
- Sporządzenie pełnomocnictwa w formie aktu notarialnego
- Uwierzytelnienie dokumentu
- Tłumaczenie w Polsce przez tłumacza przysięgłego
- Zawarcie umowy w Twoim imieniu
Dzień dobry. Czy jest wymagany Appostillo z Albanii dla sprzedaży mieszkania spódzielnej wlasności w Polsce? Z góry dziękuję za odpowiedź.
Dzień dobry, a czy w sytuacji gdy środki finansowe na zakup mieszkania w Polsce zostaną przelane na konto osoby upoważnionej mieszkającej w Polsce i to ona robi przelew to czy w danym upoważnieniu należy również zaznaczyć to aby urząd skarbowy nie zażyczył sobie od pełnomocnika opłaty podatku w związku z pojawieniem się dużej kwoty na jego koncie?